Ada Apa Dengan Blog Mksyahir.com

Nak join juga? tekan banner dkt atas ni yee :)
 Assalammualaikum.Kali ni entri saya berkaitan mengenai satu contest yg dianjurkan oleh Mksyahir.
Saya join pun firstly sebab hadiah yg ditawarkan memang owsemm.Tapi taklah sampai tahap "nak sangat duit itu".haha.Just balik pada konsep ada rezeki adalah.Kalau tak ada pun tak apa.

Straight to the point.Dalam contest yg dianjurkan oleh Mksyahir ni,dia suruh para contestant supaya buat satu review mengenai blognya.Oklah dengan hati yang ikhlas saya akan buat full review mengenai blog Mksyahir ni dengan seikhlas hati.Harap owner tak marah eh..
HEADER
First time menjejakkan kaki ke blog Mksyahir ni,saya boleh simpulkan yg owner blog ni mesti gila-gila dan juga misteri orangnya.haha.Penggunaan warna dan tulisan juga taklah berat sangat.Cuma kalau boleh,tajuk blog APAKAH mungkin boleh dibagi efek yang lebih menjurus kepada penegasan dari segi warna.Sorry to saya,words APAKAH itu seakan-akan tenggelam dengan warna background blog.Maybe boleh ubah warna yang lebih kontra dengan  warna hitam sehingga membolehkan pengunjung nampak akan kehadiran words APAKAH itu.Minta-minta Mksyahir faham lah yee =='.hehe.Btw,header still  still ok and simple.Simple tak apa,jangan serabut,menyemak sehingga susah nak dibaca.Dan tak hairanlah header memainkan peranan yg penting kepada sesuatu blog itu untuk membuatkan visiters menimbulkan first impressionnya terhadap sesuatu blog itu.
p/s: Header yg lama saya cadangkan tukar header yg baru.Yang lebih fresh and cool.Dan,Kalau boleh buat header skreatif mungkin.Bukan mcm saya.Header simple gila sebab otak tak kreatif.haha
BACKGROUND
Background plain hitam? Pada saya dah ok sangat lah tuh.Sebab hitam itu elegen.Cewahh.Pada Mksyahir,tak payahlah tukar colour background lagi.Kalau nak tukar juga JANGAN pilih warna pink tau! Pink tu khas untuk perempuan sahaja.Colour yg boleh saya suggestkan termasuklah purple,biru,hijau dan merah.Dan ingat,jangan sesekali ambil colour kuning sebab silau.Dahlah warna terang gila.Nak baca entri lagi?Pening eden.Kebanyakkan blogger lelaki ni suka ambil warna hitam sebagai background blog mungkin sebab nampak lebih kemas dan teratur.So,syabas diucapkan sebab membuat pilihan yang tepat.Hoho.Cuma kalau boleh bagi meriah sikit dengan kehadiran pelbagai warna.Kena berani sikit main dgn warna.Almaklumlah,blog awk bnyk pengunjung perempuan mcm saya.So,permainan warna tu penting untuk menawan hati readers agar seronok membaca entri yg telah diposting dan terlekat 24 jam di blog Mksyahir.
WIDGET
 Widget ni cuma satu jee saya nak cakap.Sidebar blog awak banyak sangatlah widgetnya.Kalau bolehlah kan,mana yang boleh digabungkan,gabungkan.Kalau tak boleh tak apa.Dan kalau yang rasa tak penting and tak perlu tuh,tok usahlah bubuh.Buang jee*jahatnya aku ni!!*.hehe.Bukannya apa,takut memberatkan blog sahaja.Lagipun dalam setiap halaman,awk telah posting entri lebih daripada 5.Itu tak apalah sebab blog awak banyak informasi.Tapi lagi cun kalau awk dapat kurangkan sikit sidebar widget tu.Gerenti ok.Tak serabut sangat nak baca.

Dan yang bagusnya,setiap entri awk ada tulis "READ MORE".Itu akan membuatkan readers nak tahu lebih detail mengenai sesuatu entri itu.Betul tak? Dan,widget-widget di sidebar tu,kalau boleh susun ikut keutamaan.Dari yang penting sampailah tak penting.Mcm ni,First,letak profile awak,then letak blog archive,third,bla..bla..bla..*letaklah pape ikut suka hati awk..Ini semua hanyalah cadangan sahaja.Terpulang dekat MKsyahir yee :)
KESELURUHAN BLOG
Penggunaan font dalam entri sangat bersesuaian.Tak terlalu kecil dan juga tak terlalu besar.Senang nak baca.Penulisan entri juga ok.Senang nak difahami.Lagi satu,sempoii and bersahaja.Banyak maklumat dapat diperoleh.So tak rugilah siapa-siapa yg dtg menjenguk blog APAKAH ini.hehe.Suree,best! Dapatlah ilmu sedikit sebanyak.Ye dak? Kalau link blog tu tak kesahlah.Kira ok juga.Lebih baik kekalkan sebab ianya identiti awk.Kalau org tengok link awk,mesti dia ckp "www.mksyahir.com,mcm aku kenal tapi siapa eh? Then terus buka blog Mksyahir and cakap owhh dia ni.Aku kenal !!.Blogger ni.......".Dahlah famous,bertambah-tambah famousnya.Kan..kan??

Hurm,itu jela kot yang nak review.Saya harap sangat owner blog tak marah.Sebab saya betul-betul buat review seikhlas hati saya.Saya tulis berdasarkan pemerhatian saya.Mugkin sesiapa sahaja akan cakap,eleh dia(saya) ni taklah bagus sangat.Blog pun tak seberapa.Ada hati nak komen mcm2 pasal blog orang.Tapi,sungguh tak ada niat nak jatuhkan.hehe.Segala tulisan yang ada menyinggung sensitiviti sesetengah pihak,minta maaf banyak-banyak.Wassalam~

"Hyper Contest - Ada Apa Dengan Blog Mksyahir.com" ini telah disponsor oleh blogger-blogger awesome broframestone.comhyebro.combabyaimacomel.blogspot.commizruha.comarjunapopkorn.blogspot.comzestpurple.blogspot.comfuh.mywww.yanty.mybelognanabyte.blogspot.comdenaihati.comkhaiartzfar.blogspot.comciktom.comphat.myqueachmad.com dan di adili oleh benashaari.com dan mksyahir.com

4 comments :

MK Syahir said...

ok tq for advice (y)

thanks jugak sudi join..good luck ye :)

Yie Weezer said...

good entry... :) i like.

MawardiYunus said...

datang sini... saya pon join jugak huhu .. gud luck ye http://mawardiyunus.blogspot.com/2013/01/hyper-contest-ada-apa-dengan-blog.html

Abdul Halim Ismail said...

I wish u all da best .
Dari segmen yang sama Hyper Contest-Ada Apa Dengan Blog Mksyahir.com, gud luck!

Entry Terbaru:
Cabaran SEO Blog 3 Dalam 1 Happy New Year 2013