Never Giveup!

Dah masuk minggu ke-3 hujan tak berhenti-henti turun.Siang malam,pasti hujan.For sure,hujan suatu rahmat.Lumrah manusia bila panas,nak hujan,bila hujan nk panas.Betul tak?
Point sekarang ni,saya tak nak cerita pasal hujan.Nanti cerita satu page pun tak cukup.Sekarang ni saya nak cerita perihal SPM yg tak sampai seminggu lebih je lagi nak datang.Hoho.Sangat menakutkan okeyh!

So far persediaan 50/50.Tak banyak persediaan yang saya lakukan untuk SPM.Yess,saya confess,untuk SPM ni,saya buat preparation "ala-kadar" sahaja.Tak banyak saya lakukan untuk SPM.Maybe bagi certain2 pelajar time ni laa,diaorang sibuk mengerah keringat untuk study betul2.But,for me..NO! Why? Sebabnya ialah saya tak nak menyerabutkan kepala otak saya dengan  topik-topik yang belum saya study lagi.Nanti bila nampak orang baca ni,kita sibuk nak baca juga.Toleh orang sebelah pula,eh topik lain,kita pon nak join sekaki.Lepas tuh tengok orang depan plak,alamak topik ni aku belum baca,mampuss! Tengok kanan,alamak topik ni aku belum baca lagi.Alamak,alamak,alamak......pengsan!!! haha.I don't want it happen to me.So,saya ambil pendekatan kembali kepada konsep study smart not studdy hard!

Yess,saya mengaku bahawa saya amat jelous dengan kawan saya.Why? Ialah diorang pandai.Cikgu selalu puji bila dapat highest mark dlm kelas.Siapa yang tak sakit hati? Betul tak? Asyik2 muka diaa jee.Mana boleh! Memang tak dinafikan,markah trial saya taklah sebaik mana.Ada juga yang FAIL.Tapi itu tak mematahkan semangat saya untuk terus berjuang.Maybe bukan nasib saya untuk berjaya ketika itu.Saya reda.Mungkin ALLAH nak uji saya agar saya bersabar bahawa kejayaan itu pasti ada.Kita jee yang tak tahu bila ia akan datang.Sekarang yg penting,ialah just banyakkan buat latihan and hafal segala fakta2 yg berkaitan.Itu je yang mampu saya lakukan.Saya sudah berusaha.Selebihnya saya berserah dan bertawakal sahaja kepada ALLAH walaupun usaha saya tidak banyak manapun~
Pecayalah,walapun usaha yg kita buat selama ni,hanyalah "ala-kadar" tetapi bila ada keberkatan dalam hidup,insyallah ALLAH pasti tidak mensia-siakan kita.Malah dia pasti akan menolong kita waktu SPM nanti.Dan percayalah jika kita study macam nak gila,tetapi tiada keberkatan dalam hidup,tidak berguna juga.Wallahualam~
Wassalam~~ 

10 comments :

Qarr Jalil said...

Doa Usaha Tawakal dan Istiqamah

Failure is the remedy of succes

Selamat berjaya utk SPM nnti :)

MRS Rongoks said...

good luck dik :)

uncHa said...

:) uncha datang sini :)

Hamia Syafanis said...

good luck utk awak..saye pun mangse spm jga..hewhewhew

wany♥ said...

Kita sama-sama nak SPM la. Good Luck :)

Anis said...

Wish u the best of luck... :)

Anisa Waniey said...

gudluck dear..

Zariha ZanriQha said...

gud luck kakak comel ! kitew doakan akak dpt perfect score ! aamiin ~ btw,, first time here and i feel so happy !... :D

Alya Natasha said...

gud luck dik! jaga kesihatan betul2... :D

alia syuhada said...

Good Luck kak . Tahun depan alia pula :)